Vindprojekt - anden dag
I dag
skulle vi ud i institutionen, hvor vi skulle lave nogle nye ting med børnene
omhandlende temaet vind. Efter den startende sang havde vi en dialog med
børnene, hvor vi spurgte til hvad de kunne huske fra gangen før. De nævnte
balloner, skibe og maling. Vi talte igen om vind og dens egenskaber, og børnene
var mere engageret i samtalen sammenlignet med sidste gang. En af grundene kan
skyldes, at børnene var mere trygge ved os, ligesom at de havde fået en større
viden om emnet. Der var mere ro og børnene var meget opmærksomme, lyttende og
deltagende, hvilket gjorde at vi kunne tale mere uddybende om emnet. Vores
vindmølle skulle laves af det papir som vi malede på sidste gang. Børnene
klippede, limede og hamrede og var optaget af processen, selvom den var meget
voksenstyret. Vindmøllerne skulle afprøves på legepladsen og børnene var opsat
og glædede sig til at afprøve deres vindmølle. Desværre var papiret blevet for
blødt efter vandet fra sæbeboblerne og vindmøllerne klappede hurtigt sammen.
Børnene var meget skuffede, da de tidligere havde set vores prøve -møllen dreje
rundt i vinden. Vi måtte derfor tænke i nye baner for, hvordan vi kunne
optimere vores møllevinger og derfor tænke funktion frem for
design/æstetik/skønhed. Derfor blev vi sammen med børnene enige om, at lave
nogle nye vindmøller af det samme karton som prøvemøllen. Vi lavede i samarbejde nye vindmøller til
alle børnene, og fire af de fem børn løb rundt og prøvede at fange vinden i
deres nye vindmølle, mens den sidste havde mistet interessen. Desværre var der
kun en af vindmøllerne der virkede optimalt. Problemet var at vingerne var
klippet for langt ind og derfor gik imod pinden. Tilligemed var kartonen blevet
blød i børnenes konstruktion af vindmøllen. Slutteligt på denne dag, havde vi
med inspiration fra foredraget med Anna Marie Holm taget nogle enkelte
materialer med i form af dragepapir og et stort stykke plastic. Børnene fik
noget dragepapir, og vi gav dem ikke nogen yderligere instruktioner. Børnene
eksperimenterede med dragepapiret ved at kaste det op i luften og to af
drengene råbte i kor ” Blæse… blæse”. En af de studerende valgte at hænge noget
dragestof op i et træ uden at nævne det for børnene. Ret hurtigt var der en af
drengene, som skyndte sig hen til træet og bandt sit eget dragepapir op. En
anden dreng kom til, men havde problemer med at binde sin fast, hvorefter den
anden hjalp ham med at binde. To af drengene eksperimenterede med vinden ved at
kravle op i et tårn, for derefter at kaste dragestoffet ned. Her kunne børnene
se vinden i dragestoffet, og hvordan vinden påvirkede stoffet. Dagen blev
afsluttet ved at vi evaluerede forløbet med børnene omkring, hvad de synes
havde været sjovest. Børnene nævnte her mange forskellige ting, nogle synes
vindmøllen helt klart var sjovest, mens andre mente, at sæbebobletryk var det
mest interessante i projektet. En enkelt mente, at det sjoveste var at lime
vindmøllen sammen med limpistolen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar