Grafisk tryk - Linoleumstryk
Dagens undervisning bestod bl.a. af linoleums tryk. Først
fik vi en del informationer omkring linoleum og knivene. En linoleum plads kan
holde til, at man laver 30 – 50 tryk, inden pladen bliver for hård til at
arbejde med. I linoleum arbejder man rigtig meget med kontrasten, det vil sige
at man ikke skal gøre det til en puslespils brik, hvor man fjerner alt rundt om
ens motiv og i dag vores fisk. Hvis man
som pædagog skal arbejde med linoleum skal børnene være i storegruppen i
børnehaven eller gå i SFO, da det er et hårdt materiale, motivet er spejlvendt
mm. Børnene vil oftest synes, at det er en sjov proces. I linoleum kan man lave
højtryk og dybtryk. I dagens undervisning skulle vi lave højtryk, hvor man
henter farven fra højden af, i og med det man skærer væk bliver hvidt, og det
man beholder bliver sort. Man kan samtidig farve det. Man kan også lave et
dybtryk, hvilket er en radering af enten kobber eller zink. Man laver kratere,
som man har ridset med en raderingsnål. Knivene man bruger til linoleums tryk
kan købes ved av form for 60 kr. I ens proces skal man passe på knivene, da de
nemt kan smutte. Der findes fem forskellige knive: 1. en fladkniv(bruges til at
skære rent med), 2. lille u jern, 3. stort u jern(u jern bruges til at skære
runde bløde snit), 4. lille v jern og 5 stort v jern.(v jernet skærer små
skarpe linjer). Når man skærer med knivene er det vigtigt, at man skal skære så
dybt, at ens negl hænger ved, så man ved, at trykket også bliver pænt. Når man
trykker skal man samtidig være opmærksom på, at forholdet mellem sort/hvid er
nogenlunde 50/50. Når man trykker linoleums trykkene, skal man udforske
forskelligt slags papirer, man kan trykke på alting der kan komme igennem en
presser, man kan bl.a. trykke på avispapir, japan papir, tapet mm. Det er især Jane
Mus og Palle Nielsen der er kendte for deres arbejde med dette grafiske
element.
Vi skulle i dag arbejde med linoleums tryk, hvor vi skulle
lave et tryk ud fra den fisketegning, som vi tidligere tegnede. Vi startede med
at forstørre fisken, så det passede til linoleumspladen. Her startede vi med at
ridse med blyanten bag på tegningen, så lagde vi tegningen på pladen og tegnede
over alle linjerne på fisken. Herefter begyndte jeg at snitte løs, og prøvede
at tænke over forholdet mellem sort og hvis. Samtidig huskede jeg på, at man
ikke skulle skære alt rundt om fisken væk, så det føltes som en puslespilsbrik.
Herudover prøvede jeg at afprøve en masse forskellige teknikker. Jeg var meget
opmærksom på ikke at lave et omrids af fisken, så da jeg lavede mit prøvetryk,
blev det tydeligt, at fisken ikke lignede en fisk, fordi jeg ingen linjer havde
lavet. Efter prøvetrykket valgte jeg så at markere omridset af fisken omkring
hovedet, så man trodsalt kunne se, at det var en fisk, hvilket lykkedes fint.
Da vi var færdig med at snitte, skulle vi prøve at trykke på forskellige
materialer, her prøvede jeg Japan papir, alm. Papir, en side fra et blad og på
nogle billeder. Processen var rigtig god og lærelig, dog var det til tider
træls, at man ikke kunne slette det, som man havde lavet, når man ikke synes,
at det blev specielt pænt altid. Men det var helt klart noget, som man sagtens
kunne lave i ens praktikker, og som man godt kunne lave i forbindelse med et
tema. Drengene kunne man også sagtens få med på dette.













Ingen kommentarer:
Send en kommentar