Skulptur i ståltråd
Andel del af dagen bestod af at vi skulle arbejde med
konturen i skulpturer. Konturen er den linje, der går uden om bevægelsen. Man
kan sagtens stille sådan en opgave, hvor man bare skal skabe et eller andet ud
af nogle materialer, i dag skulle vi dog vise vind eller bevægelse ud af
ståltråds lignende ting. Dorte viste os eksempler, hvor man kan se bevægelse
skildret gennem en enkelt tråd linje.
Inden for dette felt er kunstneren Alexander Calder meget
anerkendt, han er kendt for sine mobiler, hvilket nærmere er kendt som uroer.
Han skaber altså menneskers bevægelser gennem tråd både 2 dimensional og tre
dimensional. Benedicte Riis er også kendt for at hun er god til at vende ting
på hovedet, og dermed gøre ting anderledes, dette kan man finde eksempler på
inde på EMU.
Da vi skulle lave vores eksempel, fik vi af vide, at vi
skulle starte med at tegne et stort omrids af det, som vi skulle forme med
ståltråden. Det er nemlig lettere at lave en stor tegning omkring det, som man
gerne vil lave, så man kan fx lave det på A3. Det gør nemlig, at det er nemmere
at forme ud fra en tegning. En metode kunne også være, at man lavede kroki af
hinandens bevægelser, og så kan man lave det ud af en tråd. Man kan fx putte
gage omkring tråden, ostevoks mm. På den måde kan man nemlig gøre figuren 3d.
Jeg startede med at kigge i en stor bog, hvor jeg
bladrede indtil jeg fandt et motiv, som jeg symboliserede og viste bevægelse.
Jeg fandt et dansende par, hvor jeg besluttede mig for at designe manden. Jeg
prøvede forskellig former for tråd, startede fra midten, fra enden osv. Men jeg
kunne aldrig få det til at ligne figuren det mindste, og efter jeg konstant
havde prøvet i en time, gav jeg ganske enkelt op. Jeg besluttede mig herefter
for at lave en ballerina, som stod med armene op over hovedet og med benet i en
ret vinkel. Jeg fik en, der allerede var færdig til at hjælpe mig, så jeg kunne
få nogle tricks til, hvordan man gjorde det bedst muligt. Hun fortalte mig
bl.a. at jeg undervejs skulle hæfte ståltråden fast, så jeg ikke skulle forme
hele figuren af et stykke. Jeg blev nødt til at køre benet fast ved maven, og
derefter køre videre med ståltråden. Derefter satte vi noget blødt kobbertråd
på benene, som skulle ligne benvarmere, tråden gjorde dog også, at der var en
mere realistisk form og størrelse i benene, da man kunne trimme konturen. Dette
gjorde jeg flere steder rundt på kroppen, og derefter brugte jeg gips til at
danne en kjole på hende. Denne proces var virkelig besværlig, og jeg blev
virkelig irritabel, da jeg ikke kunne få det til at fungere overhovedet. Da jeg
efterfølgende fik hjælp var det tydeligt, hvor meget teknik betød i sådan en
proces.








Ingen kommentarer:
Send en kommentar